Respektkampagne 2019

Faxe Kommune skønner, at op mod 3.500 borgere kigger lidt for dybt i flasken. Derfor bakker kommunen op om årets Respektkampagne, som Alkohol & Samfund og TrygFonden står bag. I 6 uger fra mandag den 4. marts og hen over påsken i april bliver der på landsplan sat fokus på alkoholmisbrug, når den årlige Respektkampagne løber af stablen.

Målgruppen for Respektkampagnen 2019 er mænd og kvinder mellem 35-45 år, som drikker for meget. Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil 2017 er det i denne gruppe, hvor flest gerne vil nedsætte deres alkoholforbrug, og som derfor kan være særligt motiverede for at skabe en adfærdsændring i deres alkoholforbrug.

Faktisk er det hver tredje, som gerne vil nedsætte deres alkoholforbrug.
Og hvis alkohol er begyndt at fylde for meget i ens liv, kan man få gratis hjælp.

I Faxe Kommune er det på Rusmiddelcentret, som ligger ved Faxe Sundhedscenter. Man kan henvende sig direkte uden en henvisning, og man kan også være anonym. Rådgivning og behandling bliver sat i gang senest 14 dage efter, man har henvendt sig. Man kan sagtens passe sit arbejde eller sin uddannelse, samtidig med man får rådgivning hos konsulenterne på Rusmiddelcentret. Og man kan altid ringe til konsulenterne og få en snak, hvis man er i tvivl om, hvad den rette hjælp er.

Telefonen er åben - 5620 2720 - og man kan også altid få en helt uformel snak om, hvorvidt man selv, ens pårørende, kolleger eller medarbejdere har et overforbrug af alkohol. Selvom alkoholproblemer er udbredt, er det alligevel de færreste, der taler om det.

Når Faxe Kommune bakker op om den nationale Respektkampagne er det også for at medvirke til at nedbryde tabuer om alkohol. Fokus er i den grad at vise respekt for dem, der gør noget ved deres alkoholproblem - deraf også navnet på kampagnen.

Årets budskab i Respektkampagnen er rettet mod dem, der drikker for meget, og som har et alkoholproblem: "Vær der for dem, der er der for dig" - et stort alkoholforbrug har jo ikke kun konsekvenser for den, der drikker. Det påvirker også den nære familie, venner og kolleger.