Gode råd til trivsel og mental sundhed

25. 03. 2020 - 15: 45

For mange personer kan det være en udfordring, at mange af de vante rammer i samfundet er ændret under COVID-19 epidemien. Det kan påvirke ens livskvalitet og trivsel. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet 11 gode råd til, hvad man kan gøre for at fastholde og styrke sin egen trivsel og mentale sundhed.

 

Udbrud af smitsomme sygdomme, som den nuværende COVID-19, kan påvirke vores mentale sundhed. Bekymringer for bl.a. smittefare - og krav om at holde afstand - kan føre til ensomhed, tære på sindet og føre til symptomer på stress, depression og udbrændthed. Rammerne for hverdagen er ændret, og uvisheden kan opleves stor. Vi kan dog selv gøre en del for at tage vare på vores egen og vores nærmestes mentale sundhed. 

Sundhedsstyrelsens 11 råd til trivsel og mental sundhed handler bl.a. om at få nok søvn, holde sin hjerne i gang, fokusere på at man kan gøre en forskel for andre, og forsøge at tage en pause fra de mange naturlige bekymringer, bl.a. ved at skrue ned for nyhedsstrømmen. Rådene er til alle, der arbejder hjemme eller er hjemsendt fra skole og institutioner, men også for særligt sårbare grupper, som er isoleret derhjemme. 

”Det slider på ens generelle trivsel, når man går derhjemme og ikke kan mødes med familie og venner som vanligt. Det kan udvikle sig til at være en stress-faktor, og det kan på sigt have betydning for ens psykiske helbred. Derfor har vi udarbejdet en række gode råd, som vi håber, at folk vil tage til sig. Rådene er baseret på vores viden om forhold, der er med til at styrke den mentale sundhed og trivsel,” fortæller enhedschef i Sundhedsstyrelsen Niels Sandø.

 

Gode råd om mental sundhed

  1. Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme. Jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig.
  2. Spis sundt og varieret. Så får du bedre energi og overskud til hverdagens udfordringer.
  3. Hold dig fysisk aktiv. Fysisk aktivitet kan være mange ting f.eks. havearbejde eller gymnastik på stuegulvet. Prioriter at komme ud og røre dig og få frisk luft dagligt, dagslys løfter humøret.
  4. Hold dig mentalt aktiv. Hold din hjerne i gang ved at lave forskellige slags aktiviteter. Læs, spil et spil, skriv dagbog, hør musik eller lav noget kreativt.
  5. Skab struktur i hverdagen. Lav en plan eller et skema over aktiviteter for dagen eller ugen og indfør rutiner. Hvis du arbejder hjemme, så forsøg at arbejde i samme tidsrum som du normalt gør.
  6. Husk på, at du gør en forskel! Hold fast i, at du bidrager aktivt til at passe på udsatte borgere og sørger for, at Danmark hurtigere kan få epidemien på retur, ved af holde afstand og blive hjemme. Vær opmærksom på, hvor du kan støtte og hjælpe andre i din hverdag.
  7. Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand. Ring til familie og venner, tal sammen over video og brug sociale medier.
  8. Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer. Den uvante situation kan lægge pres på forholdet til dem, du nu er ekstra meget sammen med. Bær over med dig selv og andre, hvis I nogle gange taber tålmodigheden.
  9. Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem. Begræns det tidsrum, du ser eller læser nyheder i. Udvælg få pålidelige kilder til at få nyheder fra.
  10. Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19. Husk at sygdom skyldes virus, ikke personer. Coronavirus er meget smitsomt.
  11. Pas på dig selv. Prøv at undgå dårlige vaner som uregelmæssig søvn, for meget alkohol eller rygning. Prioriter at gøre gode ting for dig selv. Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre. 

 

Kilde: Sundhedsstyrelsen, marts 2020